Utforskande i ateljén

Vad händer i ateljén när barnens nyfikenhet får visa vägen?

Vi hade förberett ett stort vitt papper som täckte det mesta utav bordet, de barn som visade intresse för ateljén när vi frågade om de ville måla fick ta på sig målartröjor och komma in i ateljén.

Då några barn visat intresse för våra olik formade svampar så tog vi fram dem och barnen fick välja vars en. Sedan hällde vi på grön och gul färg och barnen började blanda färgerna.

Ett av barnen ville använda sig utav penslarna som hänger tillgängligt och alla testade olika storlekar på penslarna. Det blev varierade mönster och färgerna blandades olika. Vi tillsatte mer och mer färg med jämna mellanrum.

I vår ateljé kan vi måla på bordet, fristående staffli och väggstaffli. Barnen började se sig omkring i rummet och vi pratade om att de får lov att måla där det finns papper. Alltså både på bordet, det stående staffliet och väggstaffliet. De pendlade mellan att måla på bordet och att måla på staffli, de förflyttade både sig själva, penslar och färgen och pratade mycket om vilka färger de använde. Det verkade vara extra roligt att måla på samma ställe som kompisarna. Samspel och att härma varandra är ett effektivt sätt att lära sig nya saker på. Till sist kom även våra rullsvampar fram. En aktiviteter som började med två färger och svampar slutade med oändligt många färger, samtal om färger och var vi målar någonstans, samspel och utforskande i ateljén.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *