Uppstart på vårt projekt på Stjärnan

Förra veckan brainstormade vi med barnen kring vatten och detta har vi tagit till oss och analyserat för att veta hur vi ska utmana barnen vidare. Några barn hade tankar kring saltvatten och sötvatten, rening av vatten och vad vi människor använder vatten till. Så vi bestämde oss för att titta lite närmare på var vatten finns, hur mycket och vad för sorts vatten som finns. Vi tog fram en jordglob som vi tittade på och mycket av jordens yta täcks av vatten.

Men vad är det för sorts vatten som det finns mest av? Några barn berättade att när de varit på semester i andra länder så smakade vattnet konstigt, det smakade salt och där gled vi in på att det är mestadels saltvatten som finns. Vi diskuterade vidare hur vattnet i Sövdesjön smakar, smakar det salt? Nej tyckte barnen. Hur är det med bäckar, åar och dammar då? Någon berättade då att de kommit i kontakt med vattnet i dammen (som ligger nära vår förskola) och att det inte smakade salt.

Vi ville gestalta jordklotets salt/sötvatten för barnen och vi gjorde ett experiment med barnen från WWF:s hemsida, se nedan.

Detta tyckte barnen var spännande och intressant och vi kom in på samtal kring att vi måste spara på vårt vatten. Hur gör man det då? Någon tyckte att man inte måste spola varje gång på toaletten (om man kissar direkt efter varandra) och någon tyckte att man inte ska låta vattenkranen rinna i onödan (exempelvis vid tandborstning). Barnen har jättefina tankar kring ämnet och detta är bara ett axplock från de samtal vi haft tillsammans med barnen.

Några barn målade i ateljén och inspirerades av vatten i olika former, en del rutschkanor i vatten, bäckar och vatten som virvlar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *