Stjärnans arbete kring vattnets kretslopp

Under veckan som gått har vi fortsatt vårt arbete kring vatten och nu fokuserar vi på vattnets kretslopp. Vi började med att titta på en kort film ”vattnets kretslopp och försurning”

Barnens tankar efter filmen:

Solen gör mycket med kretsloppet smälter isen som sen blir vårt vatten.

Konstigt att ånga stiger upp och att molnen blir regnmoln mm.

Sedan fortsatte vi arbetet med att skapa ett eget kretslopp i en glasburk, detta för att på ett konkret sätt se processen när vattnet cirkulerar runt.

Vi började med att lägga sten längst ner i burken, sedan fyllde vi med 2/3 jord (fina matematiska diskussioner kring vad två tredjedelar är). Efter det planterade vi en liten växt, vattnade och satte på locket. Vad kommer att hända nu tro? Några kommentarer från barnen var: ”växten kommer att växa”, ………..

Vi pratade också om vad växter behöver för att växa och de sade att det behövs vatten och solljus.

Efter tre dagar ser vårt kretslopp ut så här, vad har hänt? Barnen säger att det kommit vattendroppar! Hur då? Här är det inte helt lätt för barnen att förstå, det är ju väldigt abstrakt när vattnet avdunstar för att bilda vattendroppar. Men det barnen säger är bl a: det kommer upp, det blir gas som går upp, vattnet går i rör i jorden, det blir fukt.

Vi ville göra avdunstningen konkret för barnen och vi tog då en vattenkokare och satte på. Barnen fick hålla sin hand över och de kände då att det blev varmt och fuktigt. De kunde också se med blotta ögat hur ångan steg upp.

Barnen har också målat och blivit inspirerade av en bild som gestaltar vattnets kretslopp.

Snön smälter på berget och blir vårt vatten.

Det går runt runt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *