Måndag, tisdag och onsdag på stjärnan

Vi har fått ett otroligt fint vinterväder och detta njuter vi av på olika sätt. Läroplanen för förskolan säger bl a att vi ska använda oss av olika uttrycksmedel och tekniker vilket också Reggio Emilia står för så vi har tagit in snö till vårt stora lekbord och lekt med snön på ett nytt sätt inomhus.

Måndag:

Barnen hjälper till att fylla lekbordet med snö och sen valde de att ta in djuren till snöbordet.

Barnen har olika lekar igång här runt bordet och några byggde en tunnel till sina djur ”en liten till bebisarna” som ett barn sade och ”en stor till de stora”. De satte ord på att det inte var helt lätt att få tunneln att hålla så att den inte rasade samman och här har barnen tränat sig i hållfasthetslära utan att de ens tänker på det.

Tisdag:

Igår uttryckte barnen att de ville ta in bilar till snön och bygga vägar och de ville skapa vägarna av is så vi fyllde olika former med is med förhoppningen att de hunnit frysa över natten men tyvärr var de inte tillräckligt frusna. Men vi tog in bilarna ändå och barnen valde framför allt bilar med skopor och flak som ju passar väl in till snön.

Även denna gång byggde de en tunnel och detta är något som de intresserar sig för och som utmanar dem.

Onsdag:

Vi har även tittat på förra veckans experiment kring avdunstning av vattnet i de två burkarna. När vi gjorde experimentet förra veckan så sade barnen att de trodde att det skulle smälta och just ordet smälta använder barnen ofta kring avdunstning av vatten och detta ville vi veta mer kring hur de tänker.

Så igår tog vi fram burkarna för att titta och undersöka om något hänt och vi såg att vattnet i burken utan lock blivit mindre och att samma mängd finns kvar i den med lock. Hur kan detta komma sig?

Barnens tankar var då bl a: ”det smälter och blir ånga” (här kommer smälter igen). Vi gjorde då jämförelsen med en vattenpöl utomhus som ju faktiskt försvinner även om den är på asfalt och barnens tankar kring detta var då: ”pölen avdunstar om solen kommer, sen regnar det ner igen”, ”vattnet försvinner upp”. När vi pratade vidare om vattnet i burkarna och sade att det finns ju ingen sol som lyser på dem så sade de:”månen lyser på dem”, ”lamporna är som solar”, ”lamporna har strålat och är starka”. Vi frågade då barnen om vi skulle testa att göra om exakt samma experiment fast vi ska sätta burkarna i ett mörkt rum och detta var de med på direkt och deras förslag var då i vårt förråd i källaren så det gjorde vi idag onsdag.

När vi frågade barnen vad de trodde skulle hända så sade de:”vattnet kommer att bli mörkt av mörkret”, det kommer inte att bli någon skillnad.

Det är fantastiskt roligt att höra barnens tankar kring vattnets kretslopp och så mycket de har lärt sig och vilka begrepp de använder! Det är även kreativa i sina tankemönster när vi utmanar dem med frågor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *