Ljusbord och Overhead

Idag har vi arbetat med ljus och skuggor. Vi började med att släcka ner (spännande!) och att tända ljudbordet. Vi tog fram knappar, pärlor, fjädrar, bondgårdsdjur, kottar och glitterband och lade på. Barnen blev snabbt nyfikna och kom. Någon tog alla knappar och samlade ihop, en annan tog en bit pärlhalsband och hängde på axeln, någon blåste på fjärdarna och en annan kastade med grejorna – förmodligen för att kolla om de studsade… kanske..? Något barn stod på avstånd och kollade fundersamt och ett annat barn tog kon och en bit pärlhalsband, satte sig på golvet och snurrade in i kon i det och jag frågade nyfiket ”Vad gör du för något?” Tar band, lastar kon”. Såklart gör du det!

Sedan startade vi overheaden när intresset för ljusbordet svalnat (efter ca 30 min, ganska lång tid för en aktivitet!) och barnen blev nyfikna igen. Sakerna fick ett annat perspektiv, skuggorna blev stora och vi försökte hitta de olika sakerna på väggen vilket inte var helt lätt men med lite tålamod  hittade vi dem!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *