Fortsättning på vår matematiska studie

Vi har fortsatt vår studie där vi går på skräpletarpromenad en gång i veckan (samma sträcka för att vi ska kunna jämföra resultatet). Förra veckan hittade vi 255 skräpföremål och igår blev det 500!!! Vi brukar göra så att en mindre grupp barn (ca 2-4 barn) sorterar skräpet och därefter gestaltar vi resultatet i staplar. 


Vi ser att det mesta skräpet är plast. Vi upptäckte även att en daggmask hade krupit in i en liten plastförpackning från ett sugrör och tyvärr var den död. Barnen funderade kring varför den dött och tankar var:

 ”den kröp in där och fick inte mat och luft”

”En gubbe trampade på den” 

Vi hittade även en trädgårdssnäcka som krupit in i en tom cigarettask samt glasskärvor. Barnen reagerar starkt och tidigare har de gett uttryck för att nedskräpningen kan skada djuren i vår natur och här får de verkligen bevis på det.




Här skapar vi stapeldiagrammet, vi mäter en centimeter för varje skräp med linjal. Vi klipper ut staplarna och färglägger dem.



Sen är det dags för att sätta upp staplarna och igår nådde vi en lång bit upp i taket.


När vi satt upp staplarna får de barn som varit med och sorterat, räknat och skapat berätta för resterande grupp i samlingen innan maten. På så vis får de under tidiga år öva på att prata inför sina kamrater.

Detta arbete gör vi några veckor till för att sen sätta upp skyltarna som barnen skapat för att människorna inte ska skräpa ner. Vi fortsätter sedan att plocka skräp och för in resultatet i vårt stapeldiagram för att se om skyltarna gjort någon påverkan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *